zespół adehade – nieinwazyjny lifting twarzy Warszawa

Trening po chorobie

Trening po chorobie

czerwiec 11, 2021

Ludzkie ciało jest niesamowite. Potrafi się samo uzdrowić. Ale może to zająć trochę czasu.
Choroby takie jak rak, cukrzyca czy choroby serca mogą wpływać na Twoją energię i zdolność do ćwiczeń, a ćwiczenia mogą być ostatnią rzeczą, o której myślisz. Jednak ćwiczenia to jedna z najlepszych rzeczy, jakie można zrobić dla swojego ogólnego stanu zdrowia.

Aktywność fizyczna może pomóc w radzeniu sobie z przewlekłymi schorzeniami, zwiększyć zdolność organizmu do zwalczania infekcji oraz opóźnić proces starzenia się ciała i mięśni. Ćwiczenia fizyczne mogą również zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji, lęku i stresu.

Ćwiczenia są szczególnie ważne dla osób cierpiących na poważne choroby. Mogą one pomóc w zwalczaniu zmęczenia, bólu i osłabienia. Może również poprawić zdolność do funkcjonowania i podnieść jakość życia. Niestety, wiele osób z poważnymi chorobami traci wiele ze swoich zdolności do ćwiczeń podczas leczenia. Kiedy już będziesz mógł wrócić do regularnej rutyny ćwiczeń, ważne jest, aby zacząć powoli.

Na przykład, jeśli jesteś w trakcie rekonwalescencji po mastektomii, lekarz lub fizykoterapeuta może zalecić program chodzenia, który obejmuje okresy lekkiej aktywności, po których następuje odpoczynek.

W miarę powrotu do regularnej rutyny warto porozmawiać z lekarzem lub fizykoterapeutą o tym, czego można się spodziewać. Mogą oni pomóc w opracowaniu bezpiecznego planu ćwiczeń, który będzie odpowiedni dla Ciebie.

Stopniowe odbudowywanie formy na trening po chorobie

Podczas moich pierwszych pięciu miesięcy jako sportowca, byłem chory 6 razy na grypę. Od tego czasu spędziłem 6 miesięcy trenując, 3 miesiące ścigając się i 4 miesiące wracając do zdrowia.
Utrzymanie zdrowia nie jest łatwe, zwłaszcza gdy bierzesz udział w zawodach. Kiedy masz przewlekłe problemy zdrowotne, możesz zadać sobie pytanie: czy chcę startować w zawodach? Czy muszę zrobić sobie przerwę? Czy nie forsuję siebie zbyt mocno?

Prawda jest taka, że „zrobienie sobie przerwy” nie jest czymś, co dzieje się z dnia na dzień. Istnieje wiele czynników, które wpływają na to, czy odpoczynek jest konieczny.

Często zdarza się, że sportowcy czują presję, aby ścigać się nawet wtedy, gdy nie czują się dobrze. Nawet jeśli choroba jest niewielka, może utrudnić trening. Im bardziej napięty harmonogram treningów, tym trudniej jest trenować, gdy jesteś chory. Być może będziesz musiał zrezygnować z niektórych treningów, pominąć inne lub zmodyfikować swoje treningi.

Czasami choroba nie jest związana z brakiem treningu. Może to być związane z przetrenowaniem.
Kiedy przekraczasz granice możliwości swojego organizmu, często dochodzi do kontuzji mięśni lub stawów. I znów, może się to zdarzyć nawet wtedy, gdy odpoczywasz.

Kiedy wracasz do zdrowia po chorobie, ważne jest, aby monitorować obciążenie treningowe. Jednak trudno jest określić, ile odpoczynku potrzebuje organizm. Jeśli nadal czujesz się zmęczony, kusi Cię, by przeć do przodu, nawet jeśli Twój organizm mówi inaczej.

Najlepiej jest słuchać swojego ciała. Jeśli czujesz się wyczerpany, mądrze jest skrócić trening.
Po powrocie do zdrowia po przebytej chorobie, dobrze jest rozpocząć powrót do programu treningowego. Jeśli czujesz się zmęczony, możesz być przetrenowany. Powoli wracaj do treningu. Powoli zwiększaj ilość treningów.